Byggepolitikken i Danmark 1969-2007

Udgivet: 15.03.2008

​Denne artikel handler om byggepolitikken i Danmark i de sidste 40 år. Fokus er især de sidste 20 år. Alle Entreprenørens læsere er påvirkede af byggepolitikken på den ene eller anden måde. Enten fordi byggepolitikken består i regler, der skal overholdes, f.eks. om elektronisk tilbud eller nøgletal, eller også fordi byggepolitikken svigter på nogle områder. For eksempel ved at det ikke lykkes at hæve byggeriets produktivitet eller at udjævne sæsonudsving.

Politologen David Eastons klassiske definition af politik er, at den vedrører fordelingen af ressourcer i samfundet. Moderne politologer har udvidet definitionen til også at omfatte kampen om at fastsætte værdier og dagsordener. Det er denne bredere definition, der tages afsæt i her. Dansk bygge­politik har i høj grad handlet om dags­orden­er, mens de afsatte ressourcer til tider har været beskedne.

Fokus for analysen er po­li­tik­ken ret­tet mod byg­ge­er­hverv­ets ram­me­be­ting­el­ser, og ikke po­li­tik­ken ret­tet mod at re­gu­le­re byg­ge­ri­ets kon­junk­tur­er og mar­ked. I en mere om­fat­ten­de ana­ly­se bør kon­junk­tur­for­hold­ene med­tages i den ud­stræk­ning, at kon­junk­tur­po­li­tik­ken griber for­styr­ren­de ind i byg­ge­er­hvervs­po­li­tik­ken. Det er sket i en stor del af efter­krigs­tiden med den så­kaldte stop-and-go po­li­tik, der skab­te så vold­som­me og plud­se­li­ge ud­sving i mar­ked­et, at det lagde hin­dring­er i vejen for er­hverv­ets ud­vik­lings­mu­lig­hed­er.

Skift­en­de re­ge­ring­er og ”vis­mænd” har ana­ly­seret byg­ge­er­hverv­et, of­te med stærkt kritiske bril­ler, men det er sjæld­ne­re set med en kri­tisk ana­ly­se af byg­ge­po­li­tik­ken i sig selv. Det er der et før­ste til­løb til i den­ne ar­ti­kel. Den po­li­tik, der ses på, er dels de ge­ne­rel­le po­li­tis­ke sig­na­ler, og dels de mere spe­ci­fik­ke kon­kre­te for­slag, der er frem­sat i en række cen­trale rap­port­er om byg­ge­er­hverv­et.

Kon­klu­sion­en er, at byg­ge­po­li­tik­kens te­ma­er i dag for en stor dels ved­kom­mende er de sam­me som for 20, ja end­da for 40 år siden. Man må kon­klu­dere, at for­an­drings­pro­ces­ser i byg­ge­ri­et sande­lig tager mange år, og at der mulig­vis eksisterer bar­ri­er­er for for­an­dring­er, hvad enten disse lig­ger i den po­li­tiske vilje til at be­vil­lige mid­ler, eller til at tage po­li­tiske op­gør mod parts­inter­es­ser, eller i en sek­tor, der er van­ske­lig at gen­nem­fø­re in­no­va­ti­on i som følge af kul­tur eller ramme­vilkår.

Denne artikel er skrevet af sekretariatschef ved Boligøkonomisk Videncenter, Curt Liliegreen og bragt i Entreprenøren marts 2008.